practica 2009permitenoiembrieintegritate nationala2014constantinescu nicusordirect judeteanlegislativ proiectul daca2014privinta depus deputatul
Ultimele stiri
Home » Politica » LEGEA pentru liniştea incompatibililor din administraţia locală. Un singur vot îi desparte pe aleşi de câştigarea războiului cu ANI
LEGEA pentru liniştea incompatibililor din administraţia locală. Un singur vot îi desparte pe aleşi de câştigarea războiului cu ANI

LEGEA pentru liniştea incompatibililor din administraţia locală. Un singur vot îi desparte pe aleşi de câştigarea războiului cu ANI

 


Un singur vot îi mai desparte pe alesii locali de câstigarea razboiului cu ANI si de rezolvarea problemei incompatibilitatii. Într-un proiect legislativ, aflat la vot final în Camera Deputatilor, se prevede ca primarii si sefii de Consilii Judetene nu vor mai putea fi declarati incompatibili pentru prezenta în Adunarile Generale ale Asociatiilor de Dezvoltare Intercomunitara (ADI). Agentia Nationala de Integritate nu a fost consultata si nu sustine adoptarea acestui proiect legislativ. 



Presedintii de Consilii Judetene si primarii vor putea participa în Adunarile Generale ale Asociatiilor de Dezvoltare Intercomunitara (ADI), se prevede într-un proiect legislativ aflat la vot final în Camera Deputatilor, initiat de sase deputati PSD. Printre initiatori se afla  Florin Iordache, cel care a coordonat în luna decembrie adoptarea, în secret în Comisia Juridica, a proiectelor de lege privind amnistia, gratierea si modificarile la Codul Penal, si liderul grupului PSD din Camera Deputatilor, Marian Neacsu. Proiectul are sanse mari sa fie votat dupa alegerile europarlamentare, pâna pe 25 mai fiind putin probabil sa existe cvorum pentru votarea sa.


Propunerea legislativa vizeaza modificarea si completarea legii nr 51/2006 privind serviciile comunitare de utilitati publice si a fost respinsa de Senat în noiembrie 2013.


Prin acest proiect, sefii din teritoriu vor evita situatiile de incompatibilitate si problemele cu ANI. În prezent, Agentia sustine ca primarii si sefii de CJ nu dreptul sa fie reprezentantii comunitatilor pe care le conduc în aceste adunari generale ale ADI, care au ca obiect de activitate serviciile de utilitati publice.


Aceasta problema a stârnit anul trecut revolta primarilor si sefilor de CJ, ei sustinând ca aproximativ 1.200 de alesi s-ar afla în situatii de incompatibilitate din cauza prezentei în AGA de la ADI-uri. Printre cele mai cunoscute cazuri de incompatibilitate sunt cele ale presedintilor CJ, Aristotel Cancescu – Brasov, Nicusor Constantinescu – Constanta si a primarului Sibiului Klaus Iohannis. Cancescu si Iohannis au câstigat la prima instanta procesul cu ANI, decizia finala apartinând Curtii Supreme.


În Camera Deputatilor, proiectul a primit aviz pozitiv din partea Comisiei Juridice, desi Guvernul a transmis în punctul sau de vedere ca nu sustine aceasta propunere legislativa.


Parlamentarii precizeaza însa ca s-a tinut cont de punctul de vedere al Guvernului si au formulat amendamente la proiectul initial.


Cea mai importanta prevedere se refera la faptul ca „primarii si presedintii consiliilor judetene sa fie reprezentantantii de drept ai comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor în adunarile generale ale asociatiei de dezvoltare intercomunitara cu obiect de activitate serviciile de utilitati publice si sa îsi poate delega aceasta calitate prin dispozitie”.


În proiectul legislativ se prevede ca, daca îsi deleaga atributia de reprezentare în ADI-uri, primarul sau presedintele de CJ stabileste cine îl înlocuieste. În legislatia actuala, reprezentantul unitatii administrativ teritoriala în ADI este desemnat de Consiliul Local sau de Consiliul Judetean, nu direct de primar sau de seful de CJ.


Un alt amendament depus de pesedisti este ca “operatorii regionali, care au beneficiat de un contract de delegare a gestiunii prin atribuire directa, nu pot fi privatizati si nu pot atribui managementul unor entitati private pe toata durata contractului de delegare a gestiunii“. ANI sustine ca prin acest amendament, pot aparea entitati si situatii juridice care nu vor fi supuse reglementarii regimului juridic privind incompabitilibatile si conflictul de interese. Practic, prin asocierea operatorilor regionali pot aparea entitati, care momentan nu sunt prevazute în lege, deci reprezentantii acestora nu pot fi verificati de ANI.


ANI: Nu am primit initiativa, nu sustinem adoptarea ei


Media a cerut un punct de vedere Agentiei Nationale de Integritate asupra acestui proiect legislativ.


“Propunerea legislativa privind modificarea si completarea Legii 51/2006 nu a fost înaintata ANI pentru formularea unui punct de vedere. ANI nu sustine adoptarea propunerii legislative”.


În documentul citat, se precizeaza ca Agentia nu sustine prezenta sefului de CJ si a primarilor în Adunarile Generale ale ADI-urilor si nici delegarea acestei reprezentari direct de catre primar sau presedintele CJ.


“Reprezentarea autoritatii administrativ teritoriale în adunarile generale ale societatilor comerciale de interes local sau asociatiile de dezvoltare intercomunitara se poate realiza de catre orice persoana stabilita prin hotarâre a consiliului local sau a consiliului judetean si a carei desemnare nu încalca regimul incompatibilitatilor. Participarea unitatii administrativ teritoriale printr-o asociatie de dezvoltare  intercomunitara în cadrul unui operator economic, care functioneaza în regimul juridic al unei societati comerciale, ce serveste mai multe unitati administrativ-teritoriale este realizata din nevoia unui interes local, care împreuna cu celelalte interese locale asociative, stabilesc un cadrul general comun, cu caracter regional din punct de vedere geografic, nefiind necesara  sau obligatorie desemnarea primarilor si presedintilor de consilii judetene în cadrul organelor colective de conducere ale acestor entitati”, este punctul de vedere al ANI.


În privinta amendamentului depus de deputatul Gheorghe Marin, cel care permite operatorilor regionali sa se asocieze, ANI afirma ca prin aplicarea acestuia apar entitati si situatii juridice care nu au “fost avute în vedere de legiuitor la momentul reglementarii regimului juridic privind incompatibilitatea si conflictul de interese”.


“Opinam ca formularea amendamentului creaza confuzie din punct de vedere al fondului reglementarii, întrucât posibilitatea de asociere a operatorilor care au beneficiat de un contract de delegare a gestiunii prin atribuire directa, poate determina crearea unor entitati si situatii juridice noi care nu sunt explicitate si care nu au fost avute în vedere de legiuitor la momentul reglementarii regimului juridic privind incompatibilitatile si conflictul de interese. În aceasta situatie, evident ca interesul public ar putea fi afectat prin posibilitatea alesilor locali de a  exercita autoritatea publica cu încalcarea principiilor stabilite prin Legea nr. 161/2003.  A reglementa exercitarea de atributii pentru alesii locali în cadrul unor entitati neexplicitate de legiuitor, si care nu au fost avute în vedere la momentul reglementarii situatiilor de incompatibilitate, are  ca efect generarea unor conflicte de interese si eludarea principiilor amintite anterior”, sustine ANI.


Mai mult, ANI adauga ca prin acest amendament “nu rezulta cu exactitate care sunt operatorii care pot fi privatizati si care pot atribui managementul unor entitati private pe durata contractului de delegare a gestiunii”.


Dragnea: Nu poate exista incompatibilitate între public si public


Primarii si presedintii de Consilii Judetene au declarat în mai multe rânduri ca prezenta lor în AGA ADI-urilor este un lucru normal, care se întâmpla peste tot în Europa. Vicepremierul Liviu Dragnea sprijina punctul de vedere al alesilor locali, afirmând ca nu poate exista incompatibilitate între public si public. De altfel, la întâlnirea informala de la Brasov a liderilor PSD, celor din teritoriu li s-a promis ca problema incompatibilitatilor va fi rezolvata în acest an.


Disputa dintre primari, sefii de CJ si ANI a pornit de la asa-numitele asociatii de dezvoltare intercomunitara (ADI), forme de asociere la care localitatile si judetele au fost, practic, obligate, aceasta fiind, în lipsa regionalizarii, o conditie esentiala în accesarea fondurilor de mediu de la Uniunea Europeana. Astfel, pentru ca UE nu se implica în finantarea retelei de apa-canal a unei comune sau la modernizarea sistemului de utilitati al unui oras mic, dimensiunile proiectului fiind, pentru Comisia Europeana, nesemnificative, primarii s-au asociat în ADI. În aceste ADI, fiecare primarie sau CJ si-a trimis un om, de regula seful institutiei, dupa o recomandare venita de la MAI în 2009, practica etichetata însa de ANI ca ilegala. Aici se strâng proiectele tuturor primarilor, se ierarhizeaza si, printr-o societate comerciala la care localitatile si judetele devin actionari, se trimit la Bruxelles. Banii obtinuti de la Comisia Europeana se cheltuiesc tot prin aceasta societate comerciala, asa-numitul operator regional, care face licitatiile si alege firmele câstigatoare.


Daca ADI sunt organizatii non-profit, regiile pe care le constituie sunt societati comerciale. De aici si incompatibilitatea cu prezenta în conducerea lor.